امیدواریم تربیت باز هم مساوی کند؟!!!

      رضا بردستانی

در پنجاهمین جمعه ی سال 1389 ، تیم تربیت یزد که از 18 بازی گذشته ی خود 13 تساوی، 3 برد و 2 باخت کسب نموده است این بار و برای نوزدهمین نبرد رو در روی شهرداری یاسوج قرار می گیرد. شهرداری یاسوج که سال 1389 را با نشیب و فراز بسیاری پشت سر گذاشته ، در بین تیم های حاضر در دسته ی اول فوتبال ایران به واسطه ی حضور نسبتاً موفق در جام حذفی(حذف ذوب آهن نایب قهرمان جام باشگاه های ایران و آسیا)خبر ساز تر و شناخته شده تر است، با یک بازی کم تر و 25 امتیاز اندوخته ! پذیرای داود مهابادی و یاران او می باشد. فاصله ی پنج پلّه ای تربیت و شهرداری یاسوج در جدول و نیز یک بازی کمتری که این تیم انجام داده است گویای خیلی چیز هاست ولی بازی فوتبال قوانین نانوشته ی بسیاری دارد که کمترین احتمال ها هم جایگاهی بس محکم برای خود دارند.

این روزها و لا به لای مصاحبه های جور واجور یک جمله دائم به گوش می رسد: «ما یک ریال از تربیت نگرفته ایم» و وقتی به عمق مصاحبه ها  دقت می نماییم می بینیم تیم تربیت یزد اگرچه در نام تحت حمایت و مدیریت تربیت بدنی یزد است اما در عمل و با توجه به مصاحبه ی مدیرعامل و سرپرست این تیم این گونه بر می آید که چادرملو عهده دار مخارج و هزینه هایی است که گویی این مخارج با میزان پرداختی همخوانی چندانی ندارند. این که چرا چادرملو هزینه های تیمی را می پردازد که از حوزه ی مدیریتش خارج است و چرا مدیران چادرملو خود برای سر و سامان دادن به این تیم آستین بالا نمی زنند!؟ و اساساً آیا مدیران چادرملو به ورزش در سطح حرفه ای علاقمندند یا خیر سؤالاتی است که امید چندانی به پاسخگویی آن نداریم اما حال که اطرافیان این تیم همه مدعی هستند یک ریال دریافت ننموده اند! و این گونه وانمود می شود که چند خیّر به رتق و فتق امور این تیم مشغول هستند چادرملو هم برای هزینه هایی که پرداخت می نماید ادعایی ندارد چرا این تیم را به بنگاه های خیریه نمی سپارند تا سر و سامان بهتری بگیرد! حد اقل این جابجایی این است که این تیم مشمول دعای مستمندان و درماندگان خواهد شد!

از این ظرایف که بگذریم تربیت یزد که امیدواریم در این بازی سنّت شکنی نکرده و باز مساوی کند کم کم می رود تا سایه ی شوم و ترسناک افتادن به یک رده پایین تر را بالای سر خود حس کند و اگر این اتفاق بیافتد که دور از ذهن هم نیست آن گاه باید در به در گشت و کسی را پیدا کرد که جوابگو باشد. مدیرانی که پول نمی گیرند که قطعا پاسخگو نمی باشند! چادرملو هم که تنها پرداخت کننده است! بازیکنان هم که انگیزه ندارند چون پولی نگرفته اند!!! مهابادی هم که جوان است و با تجربه و اخلاق محور و ....

چندین هفته قبل نوشتیم و گفتیم و چون معترض شدیم گفتند با صدر جدول تنها سه امتیاز فاصله دارند در مصاحبه ی مدیر عامل هم خواندیم تنها شش امتیاز تا صدر فاصله دارند و اما واقعیت این است که این تیم تا رسیدن به نقطه ی صفر یعنی رده ی چهاردهم ! دو مساوی جا دارد یعنی از دست دادن چهار امتیاز!     آن هایی که می گفتند با صدر جدول تنها سه و یا شش امتیاز فاصله داریم امروز خوب دقت کنند که اگرچه با صدر جدول 9 امتیاز فاصله دارند اما برای سقوط فاصله ی اندک چهار امتیازی در انتظارشان است! خوب که به جدول نگاه کنیم آن گاه متوجه می شویم که دو تیم پیام مشهد و اتکای گرگان که در جدول پایین تر از تربیت به سر می برند یک بازی کمتر انجام داده اند و با کوچکترین لغزشی تربیت عملا به تیم ته ِ جدولی تبدیل      می شود.

این که پتانسیل ورزش استان چقدر است! این که آمادگی داشتن تیم لیگ برتری و حفظ آن را نداریم! این که تب و لرز کرده ایم چون دو تیم در لیگ دسته ی اول داریم! این که تربیت یزد حال و روز اصلا مناسبی ندارد و بالاخره هزاران عبارت دیگر! داستانی است که مجالش جایی دیگر و هنگامی دیگر است اینک مسئولینی که خیرخواهانه و بدون دریافت مزد مدیریت می نمایند! سرپرستی می نمایند! هزینه و انرژی صرف می کنند به خود بیایند به قول معروف : ما ز زر گشتن پشیمان گشته ایم    مرحمت فرموده ما را مس کنید

در توضیح این قول معروف باید گفت رفتن به لیگ برتر پیشکش ! دستی بجنبایند که نیافتیم!


فولاد و صعود یک پلّه ای

فولاد یزد؛ دیگر نماینده ی فوتبال استان که بخش خصوصی عهده دار آن است و نتایج جالب توجّهی را در هفته های اخیر کسب کرده است به خصوص این که شیرین ترین بردهایش را خارج از خانه به دست آورده است در سیزدهمین روز از دوازدهمین ماه سال رو در روی تیمی قرار می گیرد که در هفته ی ششم با چهار گل این تیم را بدرقه کرده است . این بازی جدای از جنبه های انتقامی از نکات مهم تری برخوردار است که به گوشه هایی از آن اشاره خواهیم نمود:

تیم فولاد یزد اگرچه چندان خطر سقوط را احساس نمی نماید اما روند فرسایشی لیگ دسته ی نخست چندان روی خوشی به تیم هایی که در هفته های پایانی امتیاز از دست بدهند نشان نخواهد داد پس باید بکوشد تا بازی های خانگی را با بردن و بازی های خارج از خانه را با نباختن پشت سر بگذارد . از طرف دیگر تیم فولاد که تفاضل چندان مناسبی ندارد(-7) باید به ترمیم خط دفاعی خود همت بیشتری بگماردد واگرنه این تیم در پایان فصل نمی تواند جایگاه مناسبی را از آن ِ خود نماید. جایگاه مناسب از آن جهت مهم است که یارگیری برای فصل بعد به جایگاه انتهایی این تیم بستگی زیادی دارد و آنان که بازار نقل و انتقالات را تجربه نموده اند خوب می دانند که به خدمت گرفتن بازیکن جدای از میزان پرداختی به خیلی چیزها از جمله جایگاه تیمی در جدول بازی ها بستگی خیلی زیادی دارد و حتی در تعیین قیمت بازیکن نقش بازی می نماید....

فولاد یزد با توجه به بازی خانگی جمعه سیزدهم در برابر ایران جوان و بازی آسان در برابر تیم قعر نشین سپید رود رشت در هفته ی بیستم (20 اسفند)و بازی خانگی با شیرین فراز در هفته ی بیست و یکم می تواند به راحتی تا رده های چهارم و پنجم خود را بالا بکشد! در بدترین حالت و با کسب امتیازات حداقل این تیم    می تواند جایگاه خود را در میانه ی جدول تثبیت نماید و از هم اکنون و با زیر نظر گرفتن بازی های باقیمانده به تیم سال آینده خود و کادر فنی لیگ بعدی نیز بیاندیشد. سه بازی آینده ی فولاد یزد علاوه بر تثبیت جایگاه می تواند این نوید را به بخش خصوصی که مایل به تیم داری هستند بدهد و آنان را ترغیب نماید به جای هزینه کردن در ورزش با یک مدیریت همه جانبه تیم داری و سرمایه گذاری بلند مدت نمایند که فولاد یزد در این رابطه می تواند الگوی مناسبی باشد.

اگرچه بردن در بازی فردا ممکن است تنها یک پلّه این تیم را ارتقاء دهد اما برای دو بازی آینده حرکت و جهش را آسان و میسّرتر می نماید . از هم اکنون امیدواریم این تیم بتواند در بازی های پیش رو به موفقیت های چشمگیری دست پیدا نماید. این تیم تا پایان این فصل از بازی ها به ترتیب باید با ؛

 ایران جوان بوشهر(هفته ی نوزدهم میزبان)سپید رود رشت(هفته ی بیستم میهمان)شیرین فراز کرمانشاه(هفته ی بیست و یکم میزبان)پیام مخابرات فارس(هفته ی بیست و دوم میهمان)برق شیراز(هفته ی بیست و سوم میزبان)ابومسلم مشهد(هفته ی بیست و چهارم میهمان)صنعت ساری(هفته ی بیست و پنجم میزبان)و نهایتا داماش لرستان (هفته ی بیست و ششم میهمان) رو در رو شود .

فولاد یزد در هشت بازی انتهایی خود تا پایان فصل با تیم هایی رو برو می شود که به 4 تیمِ آن در نیم فصل نخست باخته است (ایران جوان بوشهر، پیام مخابرات فارس، برق، و داماش لرستان)، با دو تیم ِ آن مساوی نموده است(شیرین فراز کرمانشاه و صنعت ساری)و دو تیم دیگر را نیز شکست داده است(سپید رود رشت و ابومسلم خراسان) و در این هشت بازی به صورت تساوی 4 بازی میزبان و 4 بازی نیز میهمان می باشد.

برای این تیم و کادر فنی و مدیریتی آن آرزوی موفقیت می نماییم.

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا